“In de harmonie van vijf gelijke dagen vinden onze kinderen balans.”
Ouder basisschool WSKO
Bij het vijf gelijke dagen model zijn iedere dag de schooltijden gelijk. De lestijden zijn maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 14:00 uur.
De aanleiding van het onderzoek naar het vijf gelijke dagen model is het toenemende lerarentekort. Deze willen we pro-actief aanpakken door het vijf gelijke dagen model te onderzoeken.
De drie schoolbesturen: WSKO, PCPOW en WEST. Zij geven dagelijks onderwijs aan ruim 10.000 Westlandse leerlingen in de basisschoolleeftijd.
Alle scholen in Midden-Delfland, Hoek van Holland en de éénpitters in het Westland hebben we meegenomen in het onderzoek.
Vooralsnog zijn we in de onderzoekende fase. Gedurende het onderzoek zijn de dorpskernen ingedeeld in spoor 1 en spoor 2. Het overgaan op het vijf gelijke dagen model zal gefaseerd zijn.
Spoor 1 betreft de scholen die onderzoeken of het overgaan naar het vijf gelijke dagen model voor schooljaar 2024-2025 haalbaar is. Dit betekent niet dat ze ook daadwerkelijk overgaan, het is een onderzoek.
Spoor 2 betreft de scholen die onderzoeken of het overgaan naar het vijf gelijke dagen model voor schooljaar 2025-2026 haalbaar is.
Jullie betrokkenheid is cruciaal, want samen streven we naar het beste onderwijs en opvang voor onze kinderen.
Verwacht binnenkort een ouderpeiling van de school of opvang van uw kind (indien je een peuter hebt).
In spoor 1 ligt besluitvorming op schoolniveau. De directie zal in samenwerking met de MR tot besluitvorming komen.
Mocht het onderzoek positief uitpakken, dan gaat dit gefaseerd. De schooldirecteur informeert hierover.
Als ouder kun je erop vertrouwen dat de leerkracht voldoende zicht heeft op het welzijn van uw kind. Het lesprogramma bestaat uit een goede afwisseling van lestijd, rustmomenten en fysieke activiteiten.
Naast de onderwijsorganisaties, worden ook de kinderopvang, sport-, en muziekverenigingen, ketenpartners (zoals WNT web, cultuurweb of 2sur5) en MKB-bedrijven betrokken bij het onderzoek.
Hier kunnen we geen algemeen antwoord op geven, omdat dit op schoolniveau besloten wordt.
We werken met wettelijke verplichte onderwijstijd en daar voldoen alle scholen aan.
Nee, door het gestructureerde dagelijks schema ontstaan er meer mogelijkheden om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten, te sporten, te onstpannen of af te spreken met vriendjes/vriendinnetjes.
Iedere school heeft de ruimte om een lesdag naar eigen inzicht in te plannen. We zoeken met elkaar naar goede afwisseling van lestijd, rustmomenten en fysieke activiteiten. Ook kan je thuis meer structuur bieden, omdat elke middag even lang is.
Het vijf gelijke dagen model geeft jou als ouder een vaste dagelijkse structuur en kan je helpen om je werk-/privé balans te verbeteren, omdat er geen sprake meer is van verschillende start- en eindtijden op verschillende dagen.
De invoering van het vijf gelijke dagen model kan alleen per schooljaar. Voordat het vijf gelijke dagen model op school wordt ingevoerd, word je hier maanden van te voren over geïnformeerd. Op deze manier heb je ruim de tijd om opvang te organiseren.
Eén van de eerste uitkomsten uit het onderzoek is, dat in overleg met de directeuren de scholen in twee groepen zijn verdeeld. Wij noemen deze twee groepen ‘spoor 1’ en ‘spoor 2’. Dit houdt in dat de scholen in ‘spoor 1’ als eerste instappen in het onderzoek naar de invoering van vijf gelijke dagen. Scholen in ‘spoor 2’ zullen in een ander tempo onderzoek doen naar de overgang naar vijf gelijke dagen.
Scholen spoor 1
Scholen spoor 2
Campus Westland is een samenwerking tussen de besturen PCPO Westland, Openbaar Onderwijs Westland, Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs en de Eerste Westlandse Montessorischool Monster.
Onder de vlag van Campus Westland wordt kennis gedeeld en samengewerkt. Een van de initiatieven is Groeikracht Westland, dé plek voor al onze onderwijsprofessionals voor een leven lang leren.
Ouder basisschool WSKO
Volgende punt op de agenda: